Motivoituneita tekijöitä oppisopimuksella

Motivoituneita tekijöitä oppisopimuksella

Porvoossa on jälleen valmistumassa kaksi uutta ammattitaitoista työntekijää oppisopimuskoulutuksesta, tällä kertaa monikansallisen yrityksen Porvoon toimipisteestä. Viessmann Refrigeration Systems Oy on kansainvälinen lämmitys-, teollisuus- ja kylmäjärjestelmien valmistaja. Porvoossa yritys on ostanut entisen Norpen yritystoiminnan muutama vuosi sitten. Entisellä Norpella on ollut lähes sata oppisopimusopiskelijaa Itä-Uudenmaan oppisopimuskeskuksen kautta viimeisen viidentoista vuoden aikana. Tällä hetkellä yrityksessä on pintakäsittelyalan ja lähiesimiestyön oppisopimusopiskelijoita.

 

Pintakäsittelyalan perustutkintoa suorittavat oppisopimusopiskelijat Mira Kettunen ja Antonios Ceicoschi opiskelevat yrityksessä työtä tehden. Teoriapäiviä heillä on koulutuskeskus Tavastiassa Hämeenlinnassa, jossa opinnot järjestetään kiltamuotoisesti.Miraa ja Antoniosta on ollut työpaikalla mentoroimassa pintakäsittelyn asiantuntija Raimo Tyyskä, joka on ollut yrityksessä töissä jo kolmisenkymmentä vuotta. Kolmikko on viimeisen kahden vuoden aikana pohtinut yhdessä niin ammatillisia ongelmia, kuin keskustellut vapaa-ajan askareista työn ohessa. Arvostus näkyy heidän välillään, vaikka haastattelussa huomion kiinnittääkin keskustelun rento ilmapiiri.

 

Yhteistyötä puolin ja toisin

Miralla on takanaan lukiokoulutus, Antonios taas on suorittanut Amistolla pintakäsittelyn rakennusmaalauksen perustutkinnon. Yhdessä he ovatkin Raimon mukaan muodostaneet hyvän ”taisteluparin” opintojen suorittamiseen; Antonios menee suoraan toimintaan, kun taas Mira aloittaa ohjeisiin perehtymällä. Ennen oppisopimusta molemmat ovat työskennelleet yrityksessä muutaman vuoden erilaisissa tehtävissä. Tämän jälkeen heiltä kysyttiin kiinnostusta oppisopimusopiskelun aloittamiseen, ja molemmat lähtivät suorittamaan tutkintoa työn ohessa mielellään. 

 

Teoriapäiviä opiskelijoilla oli Hämeenlinnassa. Teoriakoulutuksen opettajista usealla on takanaan toimintaa yritysmaailmassa, mikä vaikuttaa opetuksen näkökulmaan. Kouluttajat eivät opeta opettamisen vuoksi, vaan kouluttaakseen ihmisiä töihin. Varsinainen opetus on hyvin käytännönläheistä, kirjoja käytetään tuskin lainkaan. Tehtävät muokataan kullekin opiskelijalle ja tämän työpaikalle sopiviksi ja omissa alaan liittyvissä projekteissa autetaan. Raimo onkin kontaktoinut opettajien kanssa ja kertonut työpaikan tarpeista heille, jolloin teoria on saatu vastaamaan mahdollisimman hyvin arjen tarpeita. Oppiminen tapahtuu Hämeenlinnassa tekemisen kautta, ja opinnoissaan pidemmällä olevat neuvovat muita. Tämän johdosta jo opittuja asioita joutuu pohtimaan syvällisemmin, kun selittää niiden merkitystä muille. ”Samalla myös kynnys kysyä ja toimia muiden kanssa on ihan toisenlainen” huomauttaa Raimo. Koulussa verkostot rakentuvat ja opiskelijoiden tehdessä omia askareitaan tietoisuus koko alasta laajenee omaa osaamisaluetta suuremmaksi.

 

Työpaikan ja oman itsensä kehittämistä

Viessmannin Porvoon maalausosastolla on tapana kehittää työntekijöidensä osaamista oppisopimuksella ja innokkaita riittää. Lähivuosina Miraa ja Antoniosta kiinnostaisi lähteä suorittamaan alan ammattitutkintoa, jonka myötä osaaminen syventyisi entisestään. Raimo näkee heidän osaamisensa riittävän hyvin jatkokoulutukseen. Työyhteisössä opiskelijat ovat alkuun kohdanneet heidän osaamisensa kyseenlaistamista, mutta epäilijöiden nähtyä työn jäljen ovat kysymykset osaamisesta häipyneet. Mira kertookin, että häneltä ja Antoniokselta tullaan usein kysymään, mikäli jossakin on ongelmia. Arvostus on loppupeleissä siis suurta.

 

Teoriaosaaminen on auttanut heitä myös parantamaan tehtaan toimintaa muuttamalla tekemistä tuottoisammaksi. Työpaikalla opiskelijoiden rooli onkin välillä tuntunut korvaamattomalta, eikä aina ole ollut tarpeeksi aikaa jutella työpaikkaohjaajan kanssa omasta tilanteesta. Mentorin rooli on oppimisprosessissa tärkeä, sillä hyvä mentor auttaa opiskelijaa hakemaan itse tietoa, sekä herättelee kysymyksiä. Nyt opintojen lopulla Antonios näkee tutkinnon suorittamisen olleen suhteellisen helppoa, sillä oppiminen on tapahtunut työn ohella. Mira komppaa häntä, ja lisää opiskelun olleen mielekästä, jopa niin paljon, että hieman harmittaa, kun koulutus on ohi. Raimo muistuttaa kuitenkin edistymisen jatkuvan vaikka opinnot jäävät hetkeksi taka-alalle: ”Paperi tulee kouraan, mutta itsensä kehittäminen jatkuu”.

 

Lopuksi kolmikko tiivistää omat ajatuksensa oppisopimuksen parhaista puolista:

  • Tutkinnon saaminen työtä tekemällä on helpompaa ja mielekkäämpää kuin koulunpenkillä istuminen
  • Verkostojen rakentamista tapahtuu sekä työpaikalla että teoriakoulutuksessa
  • Alan työkokemusta kertyy jo opiskellessa ja samalla huomaa alan mielekkyyden itselle
  • Palkkaa saa jo opiskeluaikana
  • Aikalailla varma ja vakituinen työpaikka jatkossa, mikäli hommat on hoidettu hyvin
  • Itsensä ja työn kehittäminen onnistuu loistavasti oppisopimuksella